Napisałem już kilka (a może kilkanaście ?) blogów o mojej ukochanej Burgundii, ale ciągle odczuwałem jakieś bliżej nieokreślone uczucie niedosytu.

Dzisiaj rano tzn. w ostatnim dniu Starego Roku 2010, doszedłem do wniosku, iż takim brakującym ogniwem powinien być blog bardziej personalny. Blog który opisze moje osobiste odczucia z tej bajkowej [ przynajmniej dla mnie ] krainy. Blog, który przybliży postaci moich przyjaciół tam spotkanych, ulubione miejsca, ale również ulubione sposoby spędzania czasu. To znaczy spędzania wolnego czasu kiedy nie jestem związany pracą z moimi klientami – enoturystami.

LAGUIOLE

Fakt, iż w chwili obecnej nie mam w ogóle czasu włóczyć się z Wami, tam i z powrotem po Burgundii, wcale nie musi oznaczać, że ktoś mi zabroni dzielić się, w tak zacnym gronie, moją wiedzą na temat kultury wina.

Dla zabicia czasu, pozwolę sobie więc, posługiwać się tzw: wrzutkami.

A oto pierwsza z nich:
LAGUIOLE

Historia powstania legendarnych ******* NOŻY LAGUIOLE *******, jest tyle ciekawa, co nieskomplikowana.

Laguiole (czyt: lajol) to niewielka miejscowość położona u stóp Pirenejów, w południowej Francji. W czasach bardziej niż zamierzchłych, pasterski lud zamieszkujący te okolice, zwykł był wędrować wszędzie tam, gdzie to możliwe. I gdzie niemożliwe takoż. Ulubionym miejscem ich wypraw, stała się sąsiadująca Iberia (półwysep iberyjski, obecna Hiszpania), opanowana podówczas przez barbarzyńskie plemiona Maurów i Sarracenów.

Nasi bohaterowie podpatrzyli tam, a także opanowali know-how produkcji stali-ikony Średniowiecza, a mianowicie słynnej stali sarraceńskiej.

Kiedy tylko powrócili do swojego matecznika w Laguiole, połączyli świeżo nabytą wiedzę ze znajomością wytwarzania ich własnych, tubylczych noży, stosowanych tutaj "od zawsze" do bicia owiec i innego bydła.

I w ten oto sposób, zrodziły się kolekcje noży i nożyków, scyzoryków i gilotyneki do cygar, korkociągów i pipe tools etc., stanowiących symbol mega perfekcjonizmu, niedoścignionej jakości i nieporównywalnej elegancji.

Laguiole jest więc nazwą miejscowości, a nie nazwą producenta. Zlokalizowanych jest tutaj cały szereg mniejszych czy też większych wytwórców, bardziej renomowanych czy też mniej renomowanych, albo po prostu lepszych czy może gorszych. Dwóch najsłynniejszych w świecie spośród nich to ******* FORGE DE LAGUIOLE ******* i ******* CHÂTEAU LAGUIOLE *******

Na zdjęciu chyba najpiękniejszy korkociąg przebogatej kolekcji CHÂTEAU LAGUIOLE, o orientalnie brzmiącej nazwie Kamiya Tazaki (projektant rzeczonego korkociąga ?).

Cena katalogowa: 205.- €